Το ωραίο είναι ουδέτερο του επιθέτου
ωραίος
Είναι αυτό που προκαλεί αγαλλίαση, ευχαρίστηση, θαυμασμό,
αναγνώριση.
Η κοινή ελληνική λέξη για το όμορφος ήταν
"ωραίος", ένα επίθετο το οποίο ετυμολογικά προέρχεται από την λέξη
"ώρα". Ωραίος είναι στην αρχαία Ελληνική αυτός που παρουσιάζεται την
σωστή στιγμή, ο έγκαιρος. Μεταφορικά ο πρόσφορος, ο κατάλληλος, ο ώριμος για
κάτι, αυτός που βρίσκεται την ακμή του, σε αντίθεση προς το άωρος - άγουρος
Στη νέα Ελληνική είναι ό όμορφος, ο ευειδής.
Ο Σωκράτης πίστευε ότι το καλόν, το ωραίο, συμπίπτει με το
αγαθόν, κι αυτά με τη σειρά τους συμπίπτουν με το ωφέλιμον. Δηλαδή για τον
Σωκράτη, η Αισθητική (το καλόν, το κάλλος) και η Ηθική (το αγαθόν) δεν είναι
παρά οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος: της ωφελιμότητας. Χιλιάδες χρόνια
αργότερα, ο μεγάλος γερμανός φιλόσοφος Φρίντριχ Νίτσε, διακηρύττει την
Αισθητική ως την Ηθική του μέλλοντος, αποτελώντας έτσι προέκταση της σωκρατικής
σκέψης.
Στην κρίση που βιώνουμε σήμερα αποκτά μεγάλο ενδιαφέρον η άποψη
του Νίτσε, καθώς αποτελεί κοινή διαπίστωση πως και το ηθικό και το αισθητικό έλλειμμα
της κοινωνίας ήταν και παραμένει τεράστιο.
Το έλλειμμα αισθητικής παιδείας και αντίληψης μας κάνει ακόμη
περισσότερο φτωχούς και ευάλωτους στις απλουστεύσεις, τα στερεότυπα, τον
ωφελιμισμό, τη μισαλλοδοξία και τον κοινωνικό κανιβαλισμό.
Το ωραίο δεν το διακρίνουν όλοι με την ίδια ευκολία, κάποιοι
δεν το διακρίνουν καθόλου, περνάει μπροστά απ τα μάτια τους και χάνεται καθώς
το μπερδεύουν με την επιθυμία, που ευνουχίζει την αισθητική αγαλλίαση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου